Rawatan Untuk Batu Buah Pinggang

Rawatan Untuk Batu Buah Pinggang

Rawatan rumah boleh menjadi satu rawatan berkesan untuk batu buah pinggang dan mungkin juga lebih selamat daripada ubat-ubatan preskripsi. Berikut adalah beberapa ubat semula jadi anda boleh dengan mudah mencari di dalam almari anda, peti sejuk atau pasaran tempatan tetapi bekerja dengan sangat baik.

Apabila terdapat terlalu banyak kalsium dalam air kencing anda, ia boleh menjadi kenyataan dan membentuk batu karang. Untuk mengelakkan ini, makan makanan yang kaya dengan serat. Satu sumber yang baik serat emping bran; satu cawan boleh memberikan 17 gram serat, yang boleh membantu mengurangkan kalsium dan oxalates, bahan-bahan semulajadi yang juga boleh menyumbang kepada pembentukan batu. Makanan yang kaya dengan serat lain termasuk kekacang seperti kacang (15 hingga 19 gram setiap cawan) dan prun (12 gram setiap cawan). Sebaliknya, tidak mendapat kalsium yang cukup juga boleh menyebabkan masalah ini sebagai badan menghasilkan lebih banyak kalsium untuk membuat untuk kekurangan itu. Minum tiga gelas susu sehari untuk memenuhi pengambilan harian yang disyorkan untuk orang dewasa 1000 hingga 1200 mg kalsium sehari.

Jumlah yang cukup vitamin B, khususnya B6, boleh membantu mencegah tubuh daripada membina tahap berlebihan oxalates; makan tiga auns daging ayam tanpa lemak boleh memberikan satu pertiga daripada keperluan harian anda. Mendapat cukup Vitamin A juga penting untuk menjaga buah pinggang anda sihat; anda boleh mendapatkan keperluan harian anda dari lobak merah, ubi keledek, labu dan brokoli.

Mendapatkan jumlah yang cukup magnesium dalam diet anda boleh membantu anda berhenti mendapat batu sama sekali; makanan yang kaya dengan magnesium termasuk pisang dan roti gandum. Tetapi rawatan yang paling berkesan untuk batu buah pinggang adalah untuk minum jumlah yang mencukupi air (sekurang-kurangnya 10 gelas sehari) dan mengambil diuretik semulajadi seperti daun melukakan hati. Campurkan 2 ke 3 sudu besar daun kering melukakan hati dengan 1 cawan air panas dan curam untuk membuat teh; mengambil 2-3 cawan sehari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar