Ringkasan Herba

Ringkasan Herba

Terdapat kira-kira 380,000 spesis tumbuhan di bumi, yang telah dikenal pasti dan beberapa ratus ribu yang masih belum ditemui. Dalam bilangan tumbuh-tumbuhan dikenali 260,000 dikelaskan sebagai tumbuhan yang lebih tinggi, ini bermakna bahawa ia mengandungi klorofil dan melaksanakan proses yang dipanggil fotosintesis. Fotosintesis adalah apabila tumbuhan menggunakan tenaga yang diberikan oleh cahaya matahari untuk mengeluarkan karbohidrat daripada karbon dioksida dan air. Sekarang semua ahli kumpulan tumbuhan yang lebih tinggi mempunyai potensi untuk menawarkan faedah perubatan, tetapi bagaimanapun hanya 10% benar-benar telah dikaji untuk tujuan ini.

Sel-sel yang hidup, tumbuh-tumbuhan adalah seperti kilang-kilang kimia kecil, yang mengambil bahan-bahan mentah karbon dioksida, air dan cahaya matahari kemudian menukar mereka kepada nutrien yang berguna. Makhluk ini berkata banyak herba yang kaya dengan sebatian (nutrien) yang farmakologi aktif, bermakna mereka memberi kesan yang mendalam kepada tisu haiwan tertentu dan organ-organ. Oleh itu ia boleh digunakan sebagai ubat semulajadi dalam merawat, menyembuhkan atau mencegah penyakit. Beberapa komponen tumbuhan termasuk daun, akar, buah, kulit kayu, batang, atau biji mengandungi bahan-bahan aktif yang memberikan tumbuh-tumbuhan ciri-ciri perubatan.

Sifat-sifat herba menyasarkan sistem organ tertentu, terdapat herba yang melegakan kesakitan dan keradangan dan mengurangkan kekejangan otot. Terdapat herba yang mempunyai kesan merangsang, dan lain-lain yang mempunyai kesan yang menenangkan. Sesetengah herba boleh digunakan untuk membunuh bakteria; manakala yang lain mengaktifkan sistem imun badan sendiri untuk membantu mempertahankan off organisma menyerang. Ada juga herba yang digunakan sebagai tonik umum untuk menggalakkan kesihatan keseluruhan.

Apabila herba pertama kali digunakan beribu-ribu tahun yang lalu, rakyat tidak tahu mengapa mereka bekerja. Apa yang dikenali adalah bahawa apabila herba tertentu telah digunakan dengan cara yang tertentu, ia menyediakan keputusan yang dikehendaki. Apabila daun komprei digunakan untuk melegakan lutut dikikis, ia tidak diketahui bahawa tumbuh-tumbuhan tanin astringen membentuk permukaan perlindungan ke atas luka yang membantu menggalakkan penyembuhan. Apabila Foxglove telah digunakan untuk merawat kegagalan jantung ia tidak diketahui bahawa kilang yang terkandung molekul dipanggil glikosida yang merangsang sel-sel jantung. Licorice yang telah ditetapkan oleh pengamal perubatan Cina untuk artritis flare-up, tetapi ia tidak diketahui bahawa ia mengandungi soponins sebatian anti radang yang sama dengan hormon steroid semula jadi. Bawang putih yang telah diberi makan kepada hamba oleh orang Mesir untuk memastikan mereka sihat, tetapi ia tidak diketahui bahawa ia mengandungi minyak meruap yang melawan jangkitan.

Pada masa kini dengan teknik makmal moden, ia difahami sekarang bagaimana herba ini berfungsi. Sains mampu memecahkan setiap pokok ke dalam struktur molekul dan menganalisis ekstrak. Banyak penyelidikan telah dilakukan ke atas herba bekerja, tetapi banyak lagi yang perlu dilakukan, dan kerana kekurangan data saintifik untuk banyak herba kita bergantung kepada cerita rakyat, dari mulut ke mulut, dan herba antik.

Sekarang saya mesti dimasukkan ke dalam perkataan yang berhati-hati, hanya kerana herba adalah bahan semula jadi ia tidak bermakna bahawa ia boleh digunakan sembarangan. Mereka adalah ubat yang kuat, tetapi sebelum mencuba ubat herba pastikan anda tahu apa yang dilakukan, bagaimana untuk menggunakannya, dan kesan sampingan yang mungkin, dan tidak pernah melebihi dos yang disyorkan. Sekarang amnya, beberapa masalah kesihatan berlaku apabila ubat-ubat herba ditelan, tetapi ada potensi untuk tindak balas alahan atau toksik. Juga 1% daripada semua tumbuh-tumbuhan beracun, oleh itu merujuk kepada herba mahir sebelum mengambil sebarang herba, dan berunding dengan pengamal keluarga anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar